Dnia 28.11.2014 r. zapoznaliśmy się z Boliwią. Zajęcia zostały przeprowadzone w ramach projektu "Edukacja globalna dla najmłodszych" Ośrodka Działań Ekologicznych "Źródła" , który został opracowany w taki sposób, aby przemawiać do dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz nauczycieli. Przeprowadził je pan Adam Kaczmarek, który jest etnologiem i antropologiem kultury i ma duże doświadczenie w pracy z dziećmi. W ramach projektu został przygotowany pakiet edukacyjny, który zawiera liczne pomoce do pracy z dziećmi, poświęcone wybranym krajom Globalnego Południa.
Rozpoczęliśmy od Boliwii - kraju Indian. Dzieci odszukały Boliwię na mapie i zaznaczyły ją na naszym wielkim globusie. To kolejny kraj, który poznajemy.
Przedszkolaki obejrzały mapę fizyczną Boliwii i poznały jej krainy. Widziały zdjęcia wznoszących się And oraz rozciągający się płaskowyż Altiplano z najwyżej położonym na świecie jeziorem Titicaca. Dzieci miały dużo radości z powtarzania tej nazwy. Następnie obejrzały las tropikalny. Miały możliwość porównania tych krajobrazów.
Pan Adam opowiedział, że Indianie bardzo lubią tańczyć, bawić się. Zachowali swoją kulturę, języki i tradycje do dziś. To sprawia, że Boliwia jest jednym z najbardziej różnorodnych i kolorowych krajów Ameryki Południowej. Dzieci wykonały bardzo popularną zabawkę boliwijską o nazwie enchoque, inaczej kulołapka. Wykorzystały do tego kubeczek po jogurcie, sznurek i folię aluminiową. Następnie trenowały celowanie kulką do kubeczka. To zadanie wymagało precyzji i skupienia, niektórym się udało. Jest to świetna gra zręcznościowa, poprawiająca koordynację wzrokowo - ruchową.
Pan Adam pokazał dzieciom fotografie z tego fascynującego kraju i opowiedział o domach, jakie można tam spotkać. Każdy był inny. Przedszkolaki dowiedziały się, że wygląd każdego domu zależy od miejsca. w którym jest wybudowany. Ludzie korzystają z tego co mają do dyspozycji. Dlatego dom na pustyni wykonany jest z kamieni, a dom w dżungli z drzew i traw. Dzieci były zachwycone różnorodnością domów.
Dzieci podzielone na zespoły składały wspólnie obrazek domu i starały się określić z czego jest zbudowany i na jakim terenie występuje. Doskonale poradziły sobie z tym zadaniem.
Na koniec przedszkolaki stworzyły swój własny, wymarzony dom. Zadaniem ich było określenie gdzie ten dom będzie się znajdował i z czego zostanie wykonany. Pomysły dzieci były niesamowite.
Dzieci zainspirowane tworzeniem własnych domów, użyły kubeczków plastikowych do stworzenia swojego miasta. Oto ich propozycje :)