sobota, 26 września 2015

GOSPODARSTWO - INNOWACYJNIE

We wrześniu realizowaliśmy moduł GOSPODARSTWO. Dzieci dowiedziały się wielu ciekawostek o polu i gospodarstwie rolnym.

Swoje działania rozpoczęliśmy od obejrzenia plansz ilustrujących pole. Poznaliśmy  pojęcia: silos, kombajn, młyn, zboże, snopki, słoma, plony itp.












Kolejną naszą aktywnością było poznanie różnych zbóż: przenicy, jęczmienia, żyta i owsa. Dzieci obejrzały kłosy i intuicyjnie próbowały dopasować ziarno do odpowiedniego kłosa. Wspaniale sobie poradziły!










Podczas zajęć dzieci dociekały jak zboże rośnie, dlatego postanowiliśmy posadzić ziarna. Oglądaliśmy ziarenka przez lupę, by móc określić ich kształt.  Przypomnieliśmy sobie jakie warunki potrzebuje roślina do rozwoju i każda grupa zasadziła inny rodzaj zboża. I obserwowaliśmy po czasie wzrost roślinek na różnych podłożach.
























Dzieci chciały się dowiedzieć jak powstaje mąka? Obejrzeliśmy film jak z ziarna robi się mąkę. Poznaliśmy różne rodzaje mąk. Porównywaliśmy je ze sobą oraz tworzyliśmy różne mieszaniny po dodaniu do mąk wody. Swoje spostrzeżenia dzieci głośno werbalizowały.

























  

Mąkę wykorzystaliśmy także do stworzenia własnoręcznie skomponowanych prac plastycznych. 




















Oprócz kłosów na polu znajdziemy róznież ziemniaki i kukurydzę. A te możemy wykorzystać do doskonalenia różnych umiejętności: przeliczania elementów, zapisywania za pomocą piktogramów swoich spostrzeżeń i obserwacji, a także do wspólnych zabaw ruchowych. 


































 Na polu można także spotkać buraki cukrowe. Nasza grupa to poszukiwacze różnych materiałów do porównań, dlatego oprócz buraków cukrowych i cukru białego, który z nich powstaje, zaproponowałam dzieciom zapoznanie się z dostępnymi substancjami słodzącymi. Na początek dzieci próbowały odgadnąć z czego zrobiony jest dany słodzik. Podpowiedzią były napisy, które dzieci starały się odczytać globalnie. Dzieci zapoznały się z cukrem trzcinowym, miodem, stewią, ksylitolem. Następnie podzieleni na drużyny tworzyli roztwory nasycone i określały ich właściwości.






























Dzieci zafascynowane cukrem brzozowym (ksylitol) postanowiły poszukać brzozy w naszym przedszkolnym ogrodzie i sprawdzić czy rzeczywiście jest tam cukier.

















Nowe wiadomości dzieci utrwalały na kartach pracy, umiały też wyszukać w naszym kąciku podpowiedzi.







Mąkę wykorzystywaliśmy do wypieku babeczek i ulepienia pierogów.





 Więcej zdjęć z naszych poczynań kuchennych w zakładce KULINARNIE

Mąka w roli głównej wystąpiła także podczas naszych warsztatów Klubu Młodego Odkrywcy.



Więcej zdjęć z naszych warsztatów można obejrzeć w zakładce KMO "POSZUKIWACZE PRZYGÓD"

Poznaliśmy również różne rodzaje kasz i wykonaliśmy z nich przepiękne mandale.