Dnia 23.03.2015 r.
realizowaliśmy zajęcia w ramach programu Nauczyciel Uniwersytetu Dzieci.
Podziwialiśmy tradycje obchodzenia Pierwszego Dnia Wiosny w Japonii, Chinach,
Hiszpanii, Indiach i Bułgarii. Indie omawialiśmy w ramach innowacji,
więc jedynie przypomniałam dzieciom o Festynie Kolorów HOLI. Choć przedszkolaki
doskonale o tym pamiętały :) Podczas omawiania zajęć zwróciłam dzieciom uwagę
na różnice dotyczące dat obchodzenia przywitania wiosny na kuli ziemskiej. Aby
unaocznić dzieciom rozbieżność, każde święto zaznaczaliśmy na kalendarzu
i porównywaliśmy. Dzieci najbardziej zdziwione były, że w Chinach wiosnę
świętuje się w grudniu, przez trzy tygodnie, kiedy u nas leży gruba warstwa śniegu. Zagraliśmy także w grę "Rzucanie fasoli" co symbolizuje obfite plony.
Zajęcia polegały na pracy
zespołowej. Każda grupa dostała zaadresowany list z innego kraju, ze
znaczkiem i zdjęciem nadawcy. Ich zadaniem było przedstawić bohatera na
podstawie informacji zawartych w liście. Wspaniale wyszło.
Ciekawym zwyczajem było wykonywanie w Bułgarii „marteniczek” – bransoletek z włóczki przynoszącej szczęście. Ozdoba może mieć dowolny kształt i należy ją sprezentować bliskiemu. Osoba obdarowana ma nosić bransoletkę przy sobie do momentu ujrzenia zwiastuna wiosny. Zapewnia to pomyślność w życiu. Do wykonania marteniczek powinno się użyć koloru białego i czerwonego, ale dzieci przyniosły tak wielobarwne włóczki, że szkoda było ich nie wykorzystać. Bardzo dziękuję Rodzicom za zaangażowanie w zajęcia.
Bułgaria tak spodobała się
dzieciom, że postanowiłam poświęcić na omawianie tego kraju jeszcze jedne zajęcia. Wyniki wkrótce.