poniedziałek, 18 maja 2015

STAROŻYTNY EGIPT - JAK POWSTAŁO PISMO?

Dnia 13.05.2015 r. wyruszyliśmy na wyprawę do pustynnej Afryki. Oprócz kilometrów, pokonaliśmy również barierę czasową – naszym celem był starożytny Egipt.
Obejrzeliśmy fascynujący film "Jak powstało pismo?"w ramach projektu Uniwersytet Dzieci. Zajęliśmy się mapą Egiptu i najdłuższą rzeką na ziemi – Nilem. Dzieci samodzielnie nakreśliły deltę i odnóża rzeki i stworzyły „pustynię”. Dzieci odnalazły Egipt na mapie, a Kinga zaznaczyła go na globusie. 


























Dzieci oglądały widoki z Egiptu i podziwiały piramidy. Miały możliwość przyjrzeć się części ściany z piramidy. Spróbowały ją także unieść.  Przedszkolaki uwielbiają stawiać hipotezy i rozwiązywać trudne pytania. Tym razem musiały wymyślić sposób, aby dostarczyć wielkie, kamienne płyty, z których były budowane piramidy w wyznaczone miejsce.
Oczywiście wskazały na Nil – jako główną drogę transportu. Ale jak ludziom udało się takie kamienie przewieźć na łódce? To jest trudne pytanie. Z małą podpowiedzią olbrzymie kamienie dotarły do celu.




























Żeby nie było tak łatwo, dzieci dostały kolejną zagadkę. Jak przetransportować wielką płytę, na miejsce oddalone od rzeki? Udało się – kije na coś się przydały. 






Przedszkolaki same pokolorowały „własne” piramidy, skleiły je według szablonu i znalazły miejsce dla grobowców nad Nilem. Mogły również pogłębić zainteresowania oglądając albumy o Egipcie. 















Poznaliśmy również hieroglify i zastanowiliśmy gdzie we współczesnym świecie występuje pismo obrazkowe.